tirsdag 20. april 2010

Ut å trimme mannskapet


Det er snart regattastart og tid for å trimme opp båt og mannskap for dette. Wenche og Eirik ble med ut lørdag i nydelig sol og flott vind. Flere andre var også ute i samme ærend og vi så gennakere og spinnakere heises og jibbes akkurat som vi gjorde selv også. Den andre Bavaria 33 Cr, Mås, var også ute og vi seilte litt sammen utover slik det sees på bildet. Enda mangler vi å få opp regattaseilene og den nye spribommen. men det kommer vel til tirsdagen.

onsdag 7. april 2010

Mer seiling


Fantastisk påske med skiføre og lange skiturer i begynnelsen og så tre seilturer på slutten, alt i sol fra skyfri himmel. Martine seilte med på 2. påskedag og vi seilte over Salta og tilbake vest av Hjertøyene mot Landegode og så inn Nyholmsundet. Fin vind og deilig seiling.

torsdag 1. april 2010

Da har seilsesongen begynt



Endelig kom pluss-gradene og etter 4 dager med skigåing passa det å slippe fortøyningene og få Spleis under seil. Hyggelig å ha Fritz med, vi la turen om Breigrunnen, Lille Svartoksen, og Paradisbukta. Paradisbukta så forøvrig mer ut som bilder en ser fra mer norlige farvann som Svalbard. Tror ikke jeg har seilt og sett snø helt i strand kanten på denne måten før. Kjentes spesielt. Etter værmeldingene å døme blir det nok mer seiling i påska. Vi var forresten ikke alene utpå, Sterna Paradisea var der også og jeg syns de fortjener bildet sitt her.

tirsdag 16. mars 2010

seilsesongen lar vente på seg

Snøen dekker Spleis og kuldegradene råder. Ikke så veldig farlig når skiføret er så godt. Imens planlegger vi årets sesong. 21 båter har meldt seg på NOR 2010, seilasen som starter i Bodø 28. mai og seiles til Værøy og tilbake til Bodø om Fleinvær. 100nm med bare 2 menn ombord. Vi regner med at når fristen går ut er det over 30 båter med. Snøen ligger tykt på båten. Men en dag med regn så er alt vekk og vi er klar til å seile. Kanskje er tida framover den beste: en kan våkne en dag med godvær og spør seg selv: skal e seile eller gå på ski? Det er valg på øverste hylle!

onsdag 27. januar 2010

Spleis er påmeldt Softspring NOR 2010


Da er Spleis påmeldt Softspring NOR 2010. Dette er en regatta som seiles fra Bodø til Værøy tilbake om Fleinvær og til Bodø, ca 100 nautiskemil. Denne seilasen har vært annonsert som Nord-Norges tøffeste, og det kan den fort bli om været hadde slått til. Men hver gang seilasen har vært har været vært rimmelig bra. Sist Spleis var med var den verste plagen en vindstille som var før vi skulle runde merket ute ved Værøy. Imidlertid fikk vi en fordel med denne for vi hadde seilt heller dårlig på første legget, men tok igjen mange av båtene siden de ble liggende i vindstilla foran oss. Det endte opp med at vi hadde en av de beste tidene ved runding Værøy. Videre seilte vi bra og endte på en tredje plass totalt og i vår klasse. Magnus Sivertsen Sørvig har seilt med meg i denne seilasen de gangene vi har seilt og er også meldt som mannskap i år. Seilasen er en såkalt "shorthanded" som betyr at det bare kan være to mann ombord.
I år har komiteen kalt den Nord-Norges hardeste og ikke tøffeste, for hard regatta blir det siden seilere kommer fra hele landsdelen for å være med. Legger ved et bilde fra 2008 da vi ble nr 3.

søndag 17. januar 2010

Seilsesongen har startet? I hvert fall har jeg seilt.......

En må jo finne på noe når snøen mangler i januar, gå en tur på moloen osv. Men så var det bare så flott utpå at jeg ikke klarte å stå for fristelsen å kaste loss og seile ut. Sola var riktignok i ferd med å forsvinne alt, men det så ut som en grei vind. Han så imidlertid mer rolig ut fra moloen enn han var utpå. Og når en seiler aleine så er det ikke så greit med så store variasjoner. I dag viste vindmåleren fra 8-24 knop. Den sterkeste vinden var da jeg seilte langs Røssøya og da jeg rundet denne. Da dreide vinden såpass sørlig at vinden kom rett på sida og la meg ganske kraftig over i kastene og pressa meg opp i vindøye. Kunne ikke bare falle av siden jeg seilte langs land.
Deilig uansett å få seg en tur ut. God opplevelse og se at alt virker ombord osv. Vi er klar for et nytt seilår.