onsdag 31. desember 2008

Endelig kom vi oss ut........

Bare tre båter stilte til Sjyvotten, men så blåste det kuling og det så ut som det kunne bli regn når som helst. Vi forsto fort at vi måtte ha begge revene i storseil og rulle inn på genuaen selv om den i utgangspunktet er godt reva i forhold til originalseilet. Vinden blåste opp i 32 knop og lå nokså konstant over 25.Vi seilte fra indre havn og hadde en frisk kryss ut til Lille Svartoksen. Det var hard krengning hele veien. Men vi hadde kontroll hele tiden. Og med godt mannskap er det flott å være ut på selv i kuling.
Jørn var med og det er alltid bra for båthåndteringa og så var det Wenche og Eirik som gjorde sine jobber. Vi oversto Svartoksen en del, men tapte ikke mer enn vi tålte. Så var det slør ned til Røssøy og lens inn på innsiden av grønnstaken på Langstranda og inn til mål. Vi tok ut begge revene i storseilet og rulla ut full genua. Vi hadde en "stille" periode ute ved Langstranda. Men etter grønnstaken blåste det opp og gpsen viste både 9 og 10 knops fart. Like før mål fikk vi rekorden, og jeg tror det er årsrekord, 10,9 knop. Selv om vi rulla inn genuaen da vi kom inn moloen brøyt vi 5 knops grensa i havna med 3-4 knop.
Største problemmet med seiling i kuling er ikke seilinga, men å komme seg i fortøyninga. Det så greit ut, 14 knops vind i det vi gikk inn i småbåthavna, men pluselig var det 30 i det vi skulle inn i båsen. Jeg trakk meg fra første forsøk og gjorde et nytt forsøk fra andre kant. Og det gikk med god hjelp fra folk i land.
Og så hold seilinga vår til første plass. Jeg fikk et par nye sjyvotter, det 4 og beste paret (3par er første plasser og så fikk jeg et par da de delte til 2. plassen også).
Vi hadde flaks eller var velsigna med været alt etter som en ser det. Det var oppholdsvær meste parten av seilinga, men da vi gikk inn fra Molokroken da alt var over blåste det mer enn noen gang under seilasen og regna tett. Men det beste hadde nok vært om vi hadde seilt lørdag, det var det beste været i hele romjula, men det er alltid lett å være etterpå klok. Og så skal vel ikke jeg klage på seilasen..........