søndag 5. april 2009

Ski eller seil? Ja, takk begge deler...




Det var ikke så gode værmeldinger for påska i begynnelsen av uka, men så ble de bedre og bedre ettersom palmehelga nærmet seg, mens uka fremdeles ikke ser så bra ut. Det gjaldt da å bruke dagene. Skal en seile eller gå på ski er luksusspørsmålet.
Jeg valgte seiling fredag og lørdag og så ski etter kirke tid på søndagen og det var gode valg.
Fredag fikk jeg ha en barnehage i kirka først å vise altertavla og hendelsene fra påska og så gikk jeg i båten. Det blåste frisk bris og jeg beholdt revene i storseilet siden jeg seilte aleine. Satte kurs i Hernesskagleia, runda Røssøy og satte nok en gang kurs for Kvittingane ved Landegode, 7-8 knops fart utover og velrundt la jeg opp til en skarp kryss mot Nyholmssundet.
Lørdagen ble det flere folk ombord, Olav Arnt som kaller seg Ole Brum seiler siden han sier ja tilbegge deler når han blir spurt om tradisjonstrebåter eller "tupperware" og Tim Stern, Bodins nye kantor ble med Fie og meg. Vi seilte ut Hernesskagleia og jibba et stykke etter Hernesskagen slik at vi fikk en fin slør mot Bliksvær. Hadde en fin spasertur på Bliksvær før vi spiste lunsj i kokpitten i deilig solskinn. Returen ble en fin kryss i 10-12 knops vind.
Søndagen gikk turen om Ørnvassbu til Erlingbu om Båstoliskaret og ned til Arlia i Sandjordløypa. Det var litt hardt i løypa opp til Ørnvassbu, nydelig føre og stilt oppe på fjellet og ned til Erlingbu og det samme kan sies om turen rundt Båstoliskaret. Og så en forrykende fart nedover. Jeg var glad for å ha tatt stålkant skiene idag.

Ingen kommentarer: