søndag 2. mai 2010

Gudstjeneste på Landego




Jeg har fulgt ivrig med på værmeldingene de siste dagene for jeg skulle ha gudstjeneste på Landegode i dag og sagt tidlig at jeg skulle seile ut. Hele tida har yr og storm meldt litt forskjellig vær fra hverandre og de har endret varselet flere ganger. En dag klarte de dessuten å ha forskjellig varsel på de to på nettet og et tredje varsel på NRK. Det er med andre ord ikke så mye å stole på. I dag var det meldt snø/sludd/regn meste parten av dagen. Heldigvis slo det ikke til. Vi starta i lett overskya vær i dag morges, fikk ei lita snøbygge på oss rett før Landego og ellers ganske fint vær. Det kunne selvfølgelig vært litt varmere, men kulda har vi tross alt klær for. Vinden fikk de noe mer rett om, det var meldt frisk bris/kuling og det var stort sett frisk bris.
Jeg hadde vært heldig å få en organist med som gjerne seilte: Ola Smeplass og så var Wenche med som mannskap og for å se an forholdene på Landego. Med nord-vest vind ble det en skarp kryss utover og for ikke å stresse sånn hadde jeg satt to rev i storseilet og rulla godt inn på genuaen. Vi gikk ut fra havn i 8 tida og var i havn på Landego før 10:30.
Det var bra oppmøte på gudstjenesten og mange barn. Som postludium sang vi med barna.
Og Landegode folk har den gode skikk: å alltid ha kirkekaffe.
Turen innover gikk betydelig fortere med ganske jevnt mellom 7 og 8 knop og maks på 8,8.
Og så sparte vi bispedømme for ca kr 6000 og miljøet for en del også.

Ingen kommentarer: