lørdag 4. juni 2011

To båter til salgs




Det er mye underholdning å se på seilbåter til salgs på FINN.no. Ikke det at jeg drømmer om ny båt, men det er spennende å følge med i markedet, se hvem som selger båten sin, om de får solgt osv.

Nå ligger det ute til salgs to seilbåter som jeg har gode minner fra. Først gamle ”Larusan” som var her i Bodø i mange år. Det var Knut Lorentsen som hadde den og den var den første båten jeg seilte med her i Bodø. Jeg seilte to ganger Væran Rundt og en gang en regatta som Kystlaget Salta arrangerte med den.

I annonsen beskrives den slik: Nydelig og skjelden båt (den eneste i Norge?) De siste årene er båten fullrestaurert og fremstår i meget god stand. Bygget ved Cornwall Marine i England etter tradisjonelle tegninger. Alle luker og cockpit er i mahogny og oregon pine og behandlet med coelan. Mast og bommer i oregon pine. Størrelsen tatt i betraktning seiler hun riktig bra, (2. og 3. plass i Vestfjordseilasen i skøyteklassen). Båten har brukbar ståhøyde nede, ca. 180cm.

Du kan se annonsen med bilder her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28646148

Larusan er bare 24 fot og 2,40 m i bredde. Jeg husker den som smal og trang og den neste båten her som kolossalt mye større

Den neste båten til salgs er ”Le Blanc”, en Dufour 28 Mezzo fra 1984 som vi kjøpte i 1999. Vi var stolte da vi kom til Bodø med den i september 1999 og det var starten for mange flotte seilopplevelser. Vi solgte båten i 2005. Her ligger annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28669344

Vi synes båten var stor og med god plass, det er rart å se på den i dag etter å ha seilt 5 år i en 6 fot større og 20 år nyere båt. 20 år har gitt mye volum og komfort til båtene. Som en venninne av meg sa: Luksus er lett å vende seg til.

Men minnene fra Le Blanc er gode og seilgleden var stor hel året.

Ingen kommentarer: