søndag 4. oktober 2009

Landegodeseilasen gikk i sol og godvær





Det var meldt sol på lørdag, men det var vanskelig å tro det når en så sluddværet tidlig på morgenen. Enda vanskeligere var det å tro at 19 båter ville stilte opp til seilas. Men vi fikk belønning for det alle sammen for innen vi var på regattabanen var det sol og fin vær. Det var ikke så mange som hadde møtt opp for å være med så båtene ble ikke så fulle. Tre av ungdommene fra Ten Sing miljøet kom og ville helst være på samme båt, så de ble alle med meg, Albertine, Helene og Anders. Tonny var også med og var god hjelp i å sette dem i arbeid når det trengtes.
Vi bestemte oss for start utenfor Moloen for ikke å utfordre vindstilla for mye. Yr.no hadde meldt at det skulle bli stille. Av samme grunn satt vi også en begrensning ute ved Kvitingene: om første båt ikke var der til 1330 skulle seilasen avsluttes med at alle tok tida ved passering Kvitingene og så gå motor inn. Storm.no hadde meldt at det kunne bli 5-6 s/m vind hele dagen og vi er glad for at de fikk rett.
Starten gikk klokken 11:30 og Tonny måtte gjøre dette på VHF fra våres båt. Vi måtte derfor vente med gennaker rigging til vi var i gang. Men det gikk fort, altfor fort…………… For da jeg hadde vel heist den opp hørte jeg et klikk og så kom den ned igjen. Og nå henger fallet oppe i masta og jeg må forberede meg på en tur i masta. Starten var ikke spå verst, i forhold til alle andre uten spinnaker eller gennaker hadde vi godt driv i båten. Men akk, de som hadde spinnaker/gennaker fauk fra oss. Og det ble et langt legg uten. Helt ut til Kvitingene. Jeg hadde ingen andre å skylde på for jeg hadde selv vært på fordekket og festa den, så var det bare å bite domhetene i seg og så kan jeg jo si som jeg pleier: Jeg seiler aldri regatta uten å lære noe. Ved rundingen gikk vi helt tett opp til skjæret og store Kvittingen og begynte med det å innhente noen av de andre. Vi sto litt ekstra ut fra Kvitingene for å få høyde mot Hjertøysundet. Det gav oss en liten slakk i skjøtet og kanskje litt mer stabil vind oppover mot mål og vi innhenta flere båter på veien. Vi hadde stabil fin vind og ungdommene ble sittende på rekka å ri nesten hele veien inn. Det ble det 7. plass av de 19 båtene og det kan vi være godt fornøyd med når vi ikke fikk seile gennaker.
TV-aksjonen Care fikk kr 7600 av seilasen og det er også et bra resultat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blogg er interessant fordi den viser noen bilder av landskaper av landet sitt og noen bilder av hav og båter. Jeg la en annen som også fortsatt noen ganger, og hun likte det. http://informaniaticos.blogspot.com