fredag 3. juni 2011

Tirsdagsseilaser, solformørkelse og litt til






Vi har seilt tre tirsdagsseilaser nå uten at jeg har kommentert eller skrevet om det. Den første av dem var 3. mai. Noen vil nok tenke at det var bare siden vi gjorde det så dårlig. Og det kan godt være det. Og grunnen til den dårlige seilinga lå hos skipperen, da er det ikke så gøy å skrive om det. Det starta med starten vi la oss slik til at kom mellom startbøya (grønnstaken) og Tora. Og vi hindra dem fra å ta full høyde og fikk protest på oss. Vi tok vår 720, og da var de andre dradd av sted. Vi seilte oss inn igjen og var nesten i hekken på Tora ved neste bøye (ved moloen). Men der fikk vi igjen problemer og måte ta ny tilfart for å runde riktig og da var løpet gått. Det ble en 5 plass.

Neste seilas sto vi over (på land).(Det var den tirsdagen det har vært beste seilforhold, ikke så greit å stå på land da.)

3. tirsdagen var 17. mai, jeg rakk en liten seilas mellom speidertoget og borgertoget, men det var ingen andre der så den telte vel ikke selv om det var tirsdag.

Så var det tirsdag 24. Løpet gikk fra moloen/Breivika rundt Breigrunnen (stb) og Lille Svartoksen (stb) til mål. Vi hadde ikke den beste starten, men seilte bra utover skagleia og leda da vi runda Hernesskagen. Men med et lurt slag klarte Tora å unde foran oss på Breigrunnen. Etter rundinga hadde vi gjort klart til å heise gennaker, men så fort at det ble platt lens. Da var det bare å skifte til spinnaker. Jeg var litt spent på dette. Bare en av de som hadde vært med og trent spinnaker var med, og hun måtte stå til rors siden jeg var ganske halvmann pga senebettenelse etter NOR 2011. Men spinnakeren kom flott opp og før Svartoksen hadde vi klart å jibbe den og gjorde det om igjen da vi runda Svartoksen. Mannskapet imponerte. Det var første gang vi seilte spinnaker i regatta og bare tredje gang a den var oppe. Like etter Svartoksen ble det en skarp slør og vi klarte ikke å seile med spinnakeren og måtte ta den ned igjen. Det gikk også bra. Både Caro II, Tora og Sofie kom foran oss, men vi var likevel godt fornøyd med innsatsen. Om bord denne kvelden var Tonny, Wenche, Eirik, Andreas og meg selv.

Siste tirsdag var et tristere kapitel i seilinga, null vind. Vi prøvde oss og lå 25 minutter og prøvde på å komme over startlinja. Men vi var nærmere da startskuddet gikk enn da seilasen ble annullert.

Jeg tok igjen det tapte med å seile ut til Landegode onsdag ettermiddag. På Landegode kunne jeg se på solformørkelsen mellom kl 22:45 og 23:45. Jeg så begynnelsen, men så ble det litt mye skyer foran og det ble for utydelig.

Neste dag seilte jeg inn i en frisk bris. Meldingene for torsdagen var SV stiv kuling. Men vinden var ganske sørlig og blåste kanskje utenom oss. Da jeg kom inn til Bodø var det bare laber bris.

Legger med et bilde fra 3. mai, 10. mai, et tatt 18min etter start 31 mai, og et av solformørkelsen 1. juni.

Ingen kommentarer: