fredag 9. september 2011

Masse vind og regn, men det varte ikke.

Da vi møtes til skippermøte tirsdag blåste det sterk kuling. Etter værmeldingen skulle kulingen vare kun kort tid. Det ble derfor bestemt at en skulle utsette starten med 20 minutt. Det regna sterkt også, men etter ventetida var over hadde det både løya og det regnte mindre. Med meg denne kvelden var Tom Shetland, som også seilte sist og Ove som møtte opp på skippermøtet.
Vi satte to rev i storseilet og hadde genuaen godt rulla inn. Bare tre båter i vår klasse hadde vågå seg ut og vi var sist ut av disse. Første legg gikk til Lille Svartoksen og bb runding. På kryss ut tok vi først ut et rev i storseil og så rulla mer og mer ut på genuaen. Ved runding var genuaen helt ute og siste revet i storseilet gikk etter runding. Vi seilte fra Sofie på første legget, men strevde hardt med Caro 2. Vanligvis seiler vi fortere enn dem i så mye vind, og det må vi siden vi har 0,06 høyere LYS-tall. Heller ikke på sløren mot Røssøy/Skagleia kom vi i hekken på dem. Etter runding Røssøy seilte vi med spridde seil mot mål. Vinden løya enda mer og vi sleit med Caro heile veien. Først da vi gikk over mål hadde vi en overlapp på dem, men de var foran. Jeg sa til mannskapet da vi begynte på siste legg at vi ville få problemer med Caro: "De vil aldri slippe oss forbi". Vi hadde ikke forberedt spinnaker seiling pga den sterke vinden, men trodde vi skulle kunne seile noe fortere enn vi gjorde med spredde seil. Det gikk vel prestisje i dette etter at jeg hadde skrevet etter forrige seilas at vi var glad for å være før dem i mål selvom vi ikke slo dem på LYS-utregninga. I hvertfall fikk vi beskjed: "Hadde dere seilt forbi oss hadde vi heist spinnakeren". 10 sekunder skilte oss i mål, men de vant med 5 minutter, dagens trøst får være at vi var 15 minutter foran Sofie og trygga 2. plassen i serien litt mer.