mandag 10. oktober 2011

Heftig seilas Ios til Serifos

Vi viste at det ble en del vind og regn da vi gikk ut i dag, yr.no hadde advart oss. Men det ble noe mer enn forutsett. Vi skulle seile over 45 nm og starta ved 8 tida. Ute av havna og bukta som havna ligger i møte vi bølgene og vinden. Vi heiste seil og fikk god fart med vinden fra sida. Jeg riktig koste meg da jeg hadde rorvakta et par timer etter start. God fart og oppholdsvær. Men vinden økte, regnet kom.
Jeg har opplevd veldige regnskyld før, men aldri noe slikt. I det eine regnskyldet ble alt som helt stille, bølgene som hadde vært ganske svære flata ut, men vindmåleren viste 30 kn og vi holdt over 7 kn. I neste skyld blåste det 40 kn. Bak oss så vi ei skypumpe feie forbi. Vi har seilt meste parten av veien også da det blåste som verst, men ei tid da vi skulle forbi den ytterste øya ved Antiparos brukte vi motor for å sikre oss. Mer og mer setter jeg pris på ordentlig seiltøy, mitt holdt også i dag.
Jeg må si at jeg sjeldent har kjent det så godt å komme i havn som i dag. Men slutten av seilasen gikk for motor da var det stilna og vinden kom rett mot oss. Inne i havna på Serifos var det helt stille. En ny ting vi opplever her nå: de fire andre båtene i havna har enten polsk eller russisk mannskap.

Ingen kommentarer: