lørdag 15. oktober 2011

Hydra.Poros og til Athen

Vi gikk fra Hydra med kurs for Poros. La inn bade og solepause i passende bukt. Det var nydelig vær og en lett bris.  En rolig seilas på den korteste seilinga vi har hatt. Det er forskjellen på kykladene og de saroniske øyene: mindre vind og kortere avstander.
Og vi ser forskjellen i båtene. I kykladene var det mest mannfolk på tur, blant de saroniske øyene var det mange familier som seilte. I Poros ble vi budt ut til middag på taverna av båteieren Lefteris med hele familien, kone og tre barn 5 mnd-6 år. Veldig hyggelig.
Poros er en flott liten by og med bryggeplass i mengder. Da vi kom inn fikk vi beskjed om at vi var registrert ankommet og måtte møte så fort som mulig hos havne-politiet med alle skipspapir. Jeg gjorde pliktskyldig som fortalt. Fikk to stempel og måtte betale den nette sum av 1,63 euro ca kr 13.
Må også ha med at vi om kvelden overvar blekksprut fiske rett utenfor bryggekanten hvor båten vår lå. Da de slapp den ut igjen så vi hvorfor den har sitt navn. Den spruta til og forsvant i ei vill fart.
Neste morgen beså vi byen og det lille arkeologiske museet. Rart å stå å se på ting som er 3600 år gamle, nydelige håndarbeid.
Sola skinte og med en lett bris mot oss ble det fin bidevindsselas oppover mot Aigina. Da vi hadde passert  Aigina begynte det å blåse mer opp, men vi hadde fin kurs og fart. Vi måtte reve. Og da vi hadde 5 nm igjen fikk vi en vindreining som tok oss helt ut av kurs og vi bestemte oss for å gå for motor inn for å være inne til kl 19:00. Etter vi hadde tatt seilene økte vinden til en drøy kuling. I havna venta Lefteris for at vi skulle få fylt diesel. Etter 10 dager og over 330 nm hadde vi bare brukt 71 liter. De Saroniske øyene gav mersmak, tror jeg seiler der neste gang.