fredag 13. september 2013

Bråstopp for Spleis, sesongen og bloggen her


Det var gunderstart den 21. og vi leda klassen med god margin

21. mai fikk seilsesongen og Spleis en bråstopp på et skjær. Et skjær skipperen viste om og trodde jeg var på utsida av da det sa bang og vi sto på. Det gjør enda vondt i meg når jeg tenker på det og jeg kjenner noe av følelsen fra smellet og situasjon velte opp når jeg skriver. Ikke bare båten fikk hard medfart, men også skipperens indre. Vi klarte å få båten av skjær på egen hånd og båten fløyt godt. Dykkeren som var under noen dager senere så ingen skader, men vi så en del på innsida, delamineringer og en bjelke som var kløyvd, men akk det var mye vi ikke så.
men akk, det hjelper ikke når skipperen renner skuta på skjær
Qality Maritime har ansvar for forsikringa vår og vi tok straks kontakt med dem og ble enige med dem og takstmannen deres Are Wiig om at Hovde  Maritim i Henningsvær skulle reparere båten.
Jeg leverte båten i Henningsvær 3. juni og henta den hjem igjen 26. juli. Vi har fått veldig god service fra forsikringsselskapet og takstmann. Takstmannen Are var oppe fra Oslo og besiktiget båten da den var tatt på land og lagde en utførlig rapport som gav et godt grunnlag for avtale med Hovde om reparasjonens omfang.
For fulle seil, Spleis er på havet igjen.
Og fra Hovdes side har vi fått beste service midt i sommertida. Mange har bemerket at vi har vært heldig som ikke mista hele sesongen. Det er vi og glade for og vi er svært fornøyd med arbeidet som er gjort. Båten er støpt med polyester, reparasjonen er gjort med epoksy og skal være sterkere enn polyester.
Denne sida fikk også en bråstopp. En skriver ikke om når en gjør slike dumme ting. Og selv om en trøstes av andre om at det er fort gjort og alle gjør det en eller annen gang osv så kjennes det i det innerste at en har gjort noe unødvendig og dumt og har fått en dyr erfaring. Når en eier båten sammen med noen er det også en ting å skulle fortelle det til medeieren og tenke på at en ikke bare har ødelagt egen sesong, men vel så mye deres.
Vel da har jeg skrevet om det, det har tatt nesten tre måneder


og Spleis er på havet og det er tid å få bloggen opp å gå igjen.........


Kosta det mye lurer du kanskje? Jeg betalte kr 15 000 i egenandel og forsikringsselskapet har betalt ca kr 240 000.

Ingen kommentarer: