fredag 4. september 2009

DNF, did not finish

Det kom ikke så mange folk på tirsdagens kjenn Bodø som vi forventet, ikke en gang alle de 10 påmeldte kom. Men så var det desto flere båter med, og blant de andre 2 som ikke hadde starta i Tirsdagsseilasene før. For oss var det artig å ha en til Bavaria 33 cr med i feltet.
Vi hadde lagt opp til Gunderstart og enkelt løp fra startområdet ved Breivika/Jakhelln rundt Røssøya, rundt bøyen på Siriskjær om grønnstaken på Langstranda og til mål.
Starten var satt utfra 2-4 m/s med vind men allerede ved start var det blåst opp betydelig mer. Vi heiste gennakeren i et halvt minut før starten vår gikk og fikk den raskt til å stå. Tonny som var med oss for andre gang og viste seg som en kyndig gennaker trimmer og hun engasjerte Randi (som var en av Kjenn Bodø gjestene) til hjelp på vinsjen. Wenche som var tredje dame ombord ble satt som barberhaler. Legget var som skapt for gennaker seiling og vi fauk utover med over 8 knops fart. På veien tok vi igjen flere av båtene som startet før oss og holdt godt følge med Tora som vi startet likt med. Ved runding Røssøy hadde vi bedre posisjon en dem. Vi fikk ned gennakeren rimelig greit, men kunne nok vært noen flere hender til å sveive inn på storseil, få ut genua, sikre gennakeren og reve storseilet. Da vi kom opp til langdragene hadde vi klart det meste av det. Så kunne vi begynne å tenke på fin seilinga og å ta igjen konkurrentene. Men her skjedde noe galt i hodet på skipperen, han glemte at vi skulle rundt bøyen på Siriskjær. Han tok full høyde og peiste innover mot grønnstaken. Beskyldningene har kommet om at jeg hadde for mange damer ombord og ble heilt forvirra. Men de skal selvfølgelig ikke ha skylda. Vi syntes vi seilte bra rundt grønnstaken og opp mot mål og kom inn som nr tre. Først da jeg skulle skrive loggboka etter seilasen slo det meg at vi hadde jo ikke vært rundt Siriskjærbøyen................................ At det går ann, jeg hadde selv vært med å legge løpet og så kunne jeg glemme en bøye. DNF. Did Not Finish. Ja, ja så lærte mannskapet seg at de må holde litt kvalitetskontroll på skipperen også og ikke tro han er ufeilbarlig. Jeg blir nok holdt bedre i ørene heretter og kommer vel også til å gå nøyere gjennom løpet med mannskapet.

2 kommentarer:

Andreas sa...

Du vet da godt at damer om bord bringer ulykke!

dikt sa...

hehehe.
Beklager, men nå måtte jeg le litt. I stor grad fordi jeg ser for meg jeg kunne gjort akkurat det samme.