fredag 16. juli 2010

Barbeint seiling



Da jeg lærte seiling på sørlandet, dvs på Askerøya i Tvedestrand, var det i A-jolle. Mi A-jolle var kjøpt billig fra Fredrikstad og uansett hva vi gjorde med dn ble den aldri tett. Det lønte seg derfor ikke å ha sko på seg når en seilte så jeg seilte alltid barbent. Slik var det også med Gazella, en seilte den best barbeint. Her i Nord-Norge er barbeint seiling ganske sjeldent og en forbinder seilinga også sommerstid mer med ullstilongs etc. Da vi hadde seilt to somre i Lofoten med den første båten vår ser Erik og Andreas stengt på meg og sier: "Pappa, vi vil ikke ha en sommer til i ullstilongs!".
I går var det sommer her og jeg sto barbent til rors, og det vekker gode minner i meg og er en flott opplevelse.
Hele ondagen lå vi i Helnessund, en rolig dag og nå har jeg lest ut "Vi,DE DRUKNEDE". Og holder på med forfatterens etterord og komentarer. Ei bok å anbefale. Så var vi også på besøk hos Fies familie og feira bursdagen min sammen med dem.
Så til gårdsdagen, det var meldt om sol og fint vær så vi planla familietur. Ragnhild og Vegard kom ombord med barnebarnet Vilde og ho Maren (niese). Vi hadde vurdert Husøya som et mulig seilmål, men endte opp i Brennsund og Breivika. Skyene forsvant tidlig og det ble sol fra skyfrihimmel. Vi fikk fin slør nedover gejennom Ola Per sundet og inn til Brennsund. Vi ankra opp i Breivika, tok jolla i land og gikk tur og siden grilla på stranda. Vi gikk gjennom Vettøysundet hjemover og fikk en fin kryss nordover til Leinesfjorden og seilte inn fra nord til Helnessund. Det var på denne seilasen jeg hadde gleden av å seile barbeint og kjenne i hvertfall for en dag at det var ordentlig sommer.

Ingen kommentarer: