tirsdag 13. juli 2010

Kuling og storm


Søndagen begynte ikke så veldig godt, en merkelig lyd fra motorrommet, røyk eller noe sånt som velta ut når motorlokket ble åpna. Heldigvis det var damp. Varmvannet vårt er blitt vel varmt og hadde smelta vannrøret så damp og varmt vann sto utover. Det gav seg mye når pumpa ble skrudd av. Men det krevdes umiddelbare tiltak. Tetting. Hadde heldigvis en stopptapp fra siste reparasjon.
Så hadde vi en fin tur over til Bogøy med seiling på den siste delen. Etter middag tok vi fram syklene. Solveig fikk en levert på brygga og vi hadde våre i lasterommet. Vi sykla til Leinesfjord og besøkte Fies familie, kaffe hos Geirs og seinkvelds hos Ragnhilds. Vi sykla tilbake kl 23:30, det var enda 19 grader og vi sykla i kortarmer og shorts. En godværsdag i hvertfall.
Mandag morgen fikk jeg kjøpt deler og reparert varmvannet. Vi planla å gå til Nordskot. Det var meldt kuling, men vi regna med å være framme før den kom. Vi satte seil etter Engeløybroa og seilte ut over Flaggsundet. Det var mye tullevind, og etterhvert økte den til kuling. Vinden kom rett mot oss og vi fant det best å gå for motor. Men vinden fortsatte å øke og passerte snart 30 knop, men vi fortsatte. Det så faktisk bedre ut lenger ute. Vinden økte opp mot 40 kn og da han så enda verre ut lenger ute bestemte vi oss for å snu, det var lettere å gå med vinden og Bogøy ville være ei mye mer beskytta havn å komme til. Lenger inne i fjorden blåste det sjørokk og vi målte opp i 44 knops vind. Det gikk greit, men har aldri opplevd slik vind ute i båten. Da vi kom til Bogøy var det ganske stille, vi lurte på om det hadde gitt seg. Men senere kom kulingen for fullt over oss, vi målte stadig over 30 knops vind til tross at vi lå godt i ly. Lenger ute så vi sjørokket. Det var godt å være trygt i havn.
I dag har vi prøvd oss på samme strekningen om igjen og fikk fin seiling. Seilte gjennom Grøtøyleia og helt til Helnessund. Her har vi lagt oss til. Vi har tatt opp kapellet, det skal regne hele morgen og vi planlegger å ligge her i morra.

Ingen kommentarer: