tirsdag 16. august 2011

Krevende navigasjon på utsida av Vesterålen

Å seile på Yttersida av Vesterålen krever betydelig mer av navigatøren enn våre daglige seilinger. Her er rett og slett utallige skjær og grunner. Jeg tror rett og slett ikke jeg ville seilt her uten kartplotteren. Og hadde været vært mye mer urolig hadde jeg heller ikke gått her. Men her er en fantastisk natur. Store og små skjær, holmer, øyer, noen stupbratte og høye. Noen med fuglefjell osv. Det er vilt og spennende.
Vi starta fra Laukvik etter frokost og satt kursen for Bø.  Og fant en plass på ei fiskeribrygge ved Steinesjøen.
Jeg ville gjerne se kirka i Bø og vi tok syklene fram.  Vi fikk låne kirkenøkkel av presten. Ei flott kirke, jeg var særlig interessert i altertavla som er fra Friis-perioden, men der var også flotte middelalder figurer, to madonna og st Olav mm.
Brygga som vi lå på blei låst om kvelden så det var ikke noe sted å ligge. Vi ble henvist til gjestebrygge ved Vinjesjøen. Men den var altfor grunn. Så satte vi kurs mot Straumsjøen. Men der var det ikke plass og det var i skyggen og ikke noe fint. Vi satt ny kurs, Nykvåg. Her var fin flytebrygge, sol og fint. Etter middag hadde vi en flott sykkeltur.
Vi er tydligvis ikke i områder som brukes av båtturister. Her er ikke merka gjesteplasser, og heller ikke kasser til betaling.
Må ha med at sola har skinne hele dagen, at det var 20 grader kl 22. Det er bra å være på seiltur.

Ingen kommentarer: