lørdag 3. september 2011

Hollænderen 2011

Lørdag morgen gikk starten for Hollænderseilasen. Rundt 300 båter var meldt på, men bare 8 i den klassen vi skulle seile. Skøytene føler seg ikke så godt behandla i selskap med de raske regattabåtene, noe jeg selv så ved at de ikke klarte å sette opp resultatlista før etter at vi hadde purra flere ganger neste morgen. Slikt holder ikke og derfor har Colin Archer klubben begynt å arrangere sine egne regattaer og nå var det bare en klasse med 8 veldig forskjellige båter i en klasse.
Seilasen starter på østsida av fjorden utenfor Son, seiler over fjorden rundt en bøye og vest for øya Mølen. Alle må være utenfor noen grunner ved Horten og så er neste runding på Hollænderbåen. Derfra seiler en over fjorden og på innsiden av Rauer. Etter Rauer kan en velge om en går på innsiden eller utsiden av Sletter. Men oppe ved sør enden av Jeløya må en være på østsiden av en stake. Det betyr at en holder seg på Østsida av fjorden. Målgangen er helt ved nordenden av Jeløya.
Vår klasse starta først og vi kom oss bra ut, etter å ha meldt inn runding på første bøye ledet vi klassen. Men bak Mølen fikk vi problem i vindstilla og det er ikke så lett å få de 25 tonnene i siget. Da vi fikk vinden var flere av de andre skøytene allerede ute i fjorden. Vi vurderte det som lønsomt pga sterk motstrøm å ikke gå for langt ut i fjorden og ut fra referat fra andres seilas kan det ha vært rett, men da vi endelig nærma oss Hollænderbåen snudde vinden og løya betraktelig. Vi fikk en vanskelig kryss mot bølgende og tapte mye rett før runding i forhold til de som var et stykke foran oss. Sammen med oss lå ei skøyte med vet tall 0,98 mot vårt 0,87, og med den holdt vi følge.
Endelig runding og vi kunne sløre og lense innover fjorden med litt medstrøm og etter hvert god vind. På vei inn mot mål tok vi 19 minutter inn på Mohawk som fikk plasseringa foran oss. Det ble bare en 5. plass blant de 8 båtene som starta. Men vi var tross det fornøyd med seilasen.
Neste dag ble det en ny seilas, fra Son til Oslo, ikke en slik med resultatliste, men gøy likevel når så mange av de 300 båtene seilte innover omtrent samtidig. Det gikk fort, det blåste en god kuling rett inn fjorden og mens de fleste andre valgte reva seil eller å bare gå med et seil seilte vi med alt vi hadde å sette opp og gikk innover med 8-9 knop. Det var gøy.