onsdag 6. juni 2012

Vind, sol og 14 båter, topp tirsdag

At yr melder vestlig vind og storm østlig gjør en skeptisk, om disse vindene møtes midt på banen kunne det bli helt stille…… Så får vi glede oss over at storm vant denne ganga og at også de tok feil på styrken. Vi fikk mer vind enn meldt og den holdt hele veien. Da vi samla oss til vafler forsvant vinden og de var helt greit.
Det var gunder start igjen, dvs vi starter med handikap og så er det første båt i mål som vinner. Det var 9 båter i vår klasse og 6 av de starta før oss og to etter. Bak oss kom også de store båtene. Vi starta 11 minutter etter første båt og 1 minutt bak de tre nærmeste.
Spinnakeren er oppe og Magnus styrer den
Noen ligger bak og vil gjerne forbi
Jeg hadde lagt opp dagens løp med start utenfor grønnstaken på Langstranda, det gjorde at vi alle måtte ta et par slag før vi kunne runde startbøye 1 ved moloen om babord. Vi seilte så med fin medvind utover for å runde Røssøy og heiste spinnakeren. Det var absolutt spinnaker føre og de som var foran uten ble lett tatt igjen. Og da vi runda Røssøy var bare to båter foran oss. Ingeborg og Tora. Sofie hadde seilt bedre enn oss på første legg og passert oss før første runding, men vi tok dem igjen ved Røssøy. I det vi seilte forbi Langdragan seilte vi forbi Ingeborg og så var det bare Tora igjen. De hadde seilt bedre enn oss på spinnaker legget, men oppover mot Siriskjær kom vi stadig nærmere dem. De slo kort etter runding mens vi sto på litt lenger for å komme fri dem. Videre seilte de oppover langs Lille Hjertøy mens vi seilte over mot Langstranda. Vi fikk en del motstrøm midt ut på. Og ikke så mye sørøst som jeg hadde håpt på så da vi kom opp mot mål hadde de fremdeles den samme ledelsen på oss. Godt seil Håkon, vi får være fornøyd med andre plassen. Om bord i dag hadde vi et nytt mannskap Skage som er en av de unge jolleseilerne i foreninga. Og så var det Svein Inge, Magnus og meg. Vi var fornøyd med innsatsen og koste oss ute på.
Hadde jeg vist at vinden holdt skulle vi selvfølgelig ha lagt et lengre løp. Men hvordan kan vi forutse slikt når ikke metrologene klarer det?  6 seilaser gjennomført og vi deler en foreløpig første plass med Lucille.
Artig med så mange båter ut på, Havhesten var med for første gang på årets tirsdagsseilaser og Lady Theres var med første gang på lenge. Flott.
Hadde glemt fotografiapparatet på land i dag, men rakk to bilder med telfonen.