onsdag 2. mai 2012

Meget heftig start på regatta sesongen





Det var meldt en del vind. Yr sa stiv kuling, mens storm sa bare frisk bris økende til liten kuling. Yr fikk rett og vel så det, om bord hos kunne vi i et kast måle sann vind 49 knop.
Vi la et løp fra Breivika rundt Lille Svartoksen, grønnstaken på langstranda og så ei runde til. Men på vei inn fra Lille Svartoksen økte vinden betydelig og som regatta ansvarlig forkotta jeg løpet til å gå fra Grønnstaken til mål.
Det er alltid litt rart med første gang vi seiler regatta, føler at mye er glemt og må opptrenes. Da tar det litt tid før en kjenne at båten er i siget og en kan roe ned.
Vi starta litt seint, men kryssen utover klarte vi så bra at vi var først rundt Svartoksen. Vi har skifta genuavinsjene og det hjelper svært godt på handteringa. Vi har også stramma på riggen og fått laga ei akterstagsstramming som en kan stramme  for hånd mer enn en egentlig tørr.
Vi syns vi fikk fin fart og høyde før sjøen ble større og en måte falle litt av for å holde fart.
Det var bra med bølger ute ved Svartoksen, en som så oss fra Bodø Panorama med god kikkert sa at da vi var i bunnen av bølge dalen var det bare masta som kunne sees.
Vel rundt Svartoksen kom den store vinden på oss bakfra. Vi klarte oss fint ei stund, men ble etter hvert tatt igjen av Lucille, de hadde en fantastisk fart.
Da de hadde passert fikk vi trøbbel i en broch og vi var kommet ganske nært skjæret ved båken på Langstranda. Vi fikk ikke kontroll på båten. Rettninga for å få fart var rett på skjær så vi turde ikke og uten fart dreiv vi bare og det også mot skjæret. Da måtte vi starte motoren og så var regattaen over. Vi fikk styrt opp og gått rundt og seilte innover med bare storseil, men god fart, faktisk 9,5 knop da vi gikk inn moloåpninga.
Maks fart innover var 11.1 kn. Synd at vi fikk problem, men gøy å seile.
Ombord var Jørn og Magnus og to av jentene fra kurset Marit og Kari. Jentene ble bra blaute og fikk kjent kreftene mer enn de syns var behagelig. Håper vi ikke skremte dem.
Dette var absolutt den heftigste seilasen jeg har seilt, og det meste vind jeg har vært ute med båten vår i. Kari fotograferte.

torsdag 26. april 2012

Liten kveldstur ble en liten singelhanded seilas

Hva skjer når to seilbåter er ute på fjorden? Det blir regatta. Gunnar i Sofie gikk ut rett foran meg i kveld og jeg måtte jo seile etter ham, ut rundt Lille Svartoksen og om Breigrunnen før vi satte kursen innover. Jeg nærma meg en stund, men aldri nærme nok....
Men for et lys og for en kveld, jeg tok bilder både ut på, men også i havna som jeg syns er verd å vise.
Om du også liker dem må du gjerne markere det.




Den siste måneden har denne bloggen blitt vist nesten 2000 ganger. Lurer av og til hvem det er som leser. Hadde vært artig og hørt fra dere.

mandag 23. april 2012

Flotte dager med seilkurs


I helga ble Bodø Seilforenings årlige Seilkurs for begynnere arrangert. I år var det min tur til å være hovedinstruktør.  Med 4 båter til disposisjon var det fullboka med de 15 deltakerne som hadde meldt seg. Det var en ivrig gjeng som møtte. Fredag er et langt teoretisk bombardement som nok kan ta pusten fra noen og enhver, men de holdt ut. Så kommer belønninga når en kan gå om bord i båtene lørdag og se hva det var han egentlig snakka om fredag kveld…..
Harry Nilsen stilte med Lucille, Per Saupstad med Mås og Håkon med Tora i tillegg til Spleis. Håkon fikk fortjent bursdagsang før vi gikk ut lørdag. Takk til disse, innsatsen betyr svært mye for BSF og for seilinga.
Og for noen dager med sol og akkurat passelig vind til å få prøvd både det ene og andre…. Dvs når jeg tenker etter burde vi kanskje prøvd revinga litt mer. Men hvem rever i et slikt vær? Lørdag gikk det i et fra kl 10 til rundt kl 17 og så var det å begynne på han igjen søndag kl 10.
Jeg hadde med meg de fire jentene på kurset, en ivrig gjeng som kvitterte instruksene mine med å utklasse gutta i den avsluttende seilasen. Og det uten at jeg rørte ror eller tau hele seilasen, kunne bare stå i luka og nytte iveren som de la for dagen og ikke minst gleden over å vinne.

 Hyggelige dager på sjøen som er med å skaffe nye entusiastiske seilere.



fredag 6. april 2012

Påsketjeneste i Væran







Det er flott å komme i Væran selv om en ikke seiler, og skal en holde gudstjeneste en vinter dag så er det rett og slett best å satse på en god båt. En er alltid spent på været når en skal ut, men jeg har lært etter alle disse årene å ikke være bekymra før dagen er der. En sterk kuling kan løye over natta og verken yr eller storm eller pent eller hva de kaller seg er så helt akkurate. Til i dag var det meldt kuling, og det stemte kanskje i elingene før hver snøbyge, men sånn i gjennom snitt var det ikke mer enn frisk bris. Før en kommer utenfor Bliksvær merker en lite til været, men utenfor merkes det at det har blåst en del og skipperen setter ned farten, men båten er stor og vi har det bra. Lenger ute går det enda saktere, men vi har god tid og det er bare godt å være på sjøen. Etter hvert ser en mer av Givær og når vi kommer i nærheten roer det seg. Mange korte snøbyger har lagt hele øya i hvitt. Det er ikke ofte en ser det slikt. Vi blir som vanlig med et hyggelig velkommen og på bedehuset står kaffe og boller klar for en liten styrkning før gudstjenesten. Vi blir 23 til sammen, et bra frammøte mer enn 150% av befolkningstallet. Det er mange barn der, en herlig gjeng og under nattverden er de fleste framme til velsignelse. Det synges godt og deltakelsen i gudstjenesten er god, det er godt å holde gudstjeneste i Givær. Og etterpå er det kirkekaffe slik det hører med på Skjærtorsdag, fellesskapsdagen i påska, da Jesus delte nattverden med disiplene eller som en av guttene sa det da han var 5: ”Det er de dagen Jesus metta disiplene”.
Turen fra Givær går med bølgende og vi kan holde nesten 20 knop og er snart inne til Bliksvær. Det er over to kilometer å gå, men vi ankommer med god margin og ønskes velkommen av Eva og Nils i et godt oppvarma kirkerom. Det er et flott sted å holde gudstjeneste, vi er 8 stk til sammen. Bra det også sett i % av befolkninga. Også her er deltagelsen god, vi synger alt fra palmesøndags, skjærtorsdags, langfredags og påskedagssalmer og får med oss hele påskedramaet i gudstjenesten. Og etterpå den obligatoriske kirkekaffen. Det er godt å feire påske i Bodin menighet.
På turen fra og til kapellet ser vi skispor, litt uvant i Væran.
Været skifter hele tida og lys og mørkeskyer, sol og snø skaper spennende bilder. Jeg tok med noen som jeg deler med dere.
God påske

lørdag 31. mars 2012

Carpe diem


En må sandelig slå til på de gode dagene ellers er de borte før en får sukke for seg. Det har regna og sludda i mange dager. Men det var meldt noe finere vær fredag og det ble mye bedre enn venta, ja, helt topp seilvær.

J I og Svein Tenggren er folk det er lett å be med seg og etter flere kvelder med jobb kunne jeg stikke fra jobb i 1tida. En time etter seilte vi for gennaker ut moloåpninga i NØ vind og 5-7 kn fart. Siden det bare var en tur for moro, kan en seile der hvor det er moro, dvs den kurs som gir best fart. Det endte med at vi passerte Hausen og gikk mellom Sjursholmen  og Grønnholmen. Alt på et legg, så jibba vi og sløra ut på Saltenfjorden før vi tok ned gennakeren. Vi kryssa opp forbi Kirkegrunnen og Fiskegrunnen for å runde Breigrunnen. Rundt Breigrunnen prøvde vi oss med litt pilking om mulig å få en fiskemiddag. Men det var lite som nappa etter krokene våre annet enn bunden.
For å ikke komme for tidlig inn (for da er jo turen slutt) runda vi Lille Svartoksen også. To andre båter var ute en Bavaria 32 (Hege Kvalnes?) og en Hallberg Rassey (Enno og Karin?), vi så dem bare på lang avstand.
Ellers var det mye ørn ute og det er alltid fascinerende, og nå har jeg endelig fått et kamera som kan fange dem selv på litt avstand.
Da jeg våkna til snø i dag var jeg glad vi fikk denne turen i går.






Og her kan du se på et kart hvor vi seilte: http://www.endomondo.com/workouts/45352223

mandag 5. mars 2012

Vinterseilas til Helligvær






Snøen svikter oss, men sjøen er alltid der. Nå var jeg sugen på å komme meg ut, og alt lå til rette for en overnattingstur. Helligvær er alltid et passe mål, noen timer ut og noen inn. Synes det var greit med et sted med strøm til oppvarming og lys når det er så kaldt. Batteriene liker også litt ladning. De er kalde og jeg seiler alene og trenger autopilot mm.
Det tar litt tid før jeg finner roa i båten på en vinterdag. Autopiloten vil ikkje styre, oppfører seg som en førstereisgutt som tar altfor store svinger og kommer helt ut av kurs. Men ei stund fungerer den heilt flott, og jeg skulle aldri tatt over selv, for neste gang jeg har bruk for den, svinger den rett 90...
Så får jeg holde roret sjøl..... det går bra det og, men litt brysomt når jeg skal lage te og spise. Men er en aleine så er det bare å klare seg. Det er slør og lens hele veien. Seiler først ut forbi Paradisbukta, setter så kursen mot løkta i Lyngvær. Må holde litt lenger mot N, for at seilan skal stå. Seile gjennom Lyngvær og over mot Vetterøy, og inn mot kirkegården.
De to ørnan som holder til på Vetterøy flyr over og vokter området, jeg passerer det gamle reiret deres og lurer på om de kommer til å bruke det i år. Jeg svinger inn i været og kirka ligger der så hvit og fin at jeg må ta et bilde. Bak båten ser jeg fjellane på Landegode. Snøen ligger ny på toppane. Jeg må ta et bilde av det og. For en nydelig dag. Bra temperatur også. Har ikke hatt jakke på bare genser og vesten. Nå er det tid å gjøre klar for landing. Finne fram tau mm. Jeg huska å ta med denne ganga. Ei anna gang jeg var ute en vinter dag tok jeg ikke med alle tauene som vi bruker som ekstra fortøyninger om vinteren og da vi skulle legge til i Bliksvær hadde jeg ikke fortøynigstau. En har alltid noe som kan brukes, men...
Nå ligger jeg godt fortøyd i Helligvær. Det har blåst opp, det er mye lyd i rigg, på dekk osv. Men det er nesten som musikk. Jeg har det varmt og godt, har spist, gått tur, besøkt venner, hører musikk, leser og har det bra.
Neste dag, søndag, frokost, lesing, tur, hører radiogudstjeneste fra Bodin og spise lunsj. Det har blåst godt heile natta på grensa til kuling. Jeg ser at det i kortere perioder har løya til bare 15-16 kn. Så er det litt mindre vind. Men e sette to rev i storseil og rigger til resten, tar inn strømledninga, starter motoren og er klar til å kaste loss. Kan ta seile opp med en gang jeg er klar brygga og så seiler jeg nordover gjennom været samme veien som jeg kom i går. Fin fart og grei seiling inne i været hvor det ikke er bølger. Ved Vetterøy hilse ørnane meg igjen, og et nytt par hilse når jeg går gjennom Lyngvær. Det blir en skarp kryss mot Landego med kurs omtrent mo Ramsvika. Etter hvert slår jeg og får kurs greit  forbi Skrellingen og etterpå klarer jeg kurs rett mot Paradisbukta. Det er i grunnen lettere å krysse, båten er i god balanse og jeg kan slippe roret uten at båten svinge ut av kurs, og setter jeg roret fast holder kursen til å ordne alt mulig og få seg en kopp te og et kjeks. Det blåser 17-20 knop. Men så løyer det rund 14 og jeg tar ut et rev i storseilet og ruller genuaen helt ut. Når jeg runder paradisbukta må jeg reve ned igjen. Ja, så får en liten trim i da også. Så ligger byen der og turen er snart slutt. Kanskje jeg burde hørt på Børresen og seilt litt seinere, for når en er i havn er turen slutt….
Måtte ta med bilde av ”Sofie” som jeg traff på vei ut fra Bodø lørdag. Vi er noen vinterseilere.