fredag 27. august 2010

På Reine






Vi har ligget på Reine hele dagen torsdag. Reservegenuaen ble sendt fra Bodø med ferge til Moskenes og kom hit først kl 21:00. Vente tida har vi benyttet bra. Olav dro på sykkeltur til Å og museet der. Han lengta etter å se noen ordentlige båter (les: tradisjonsbåter av tre). Han må ha blitt mektig inspirert også, for han kom med ei svær klippfisk last til oss også, som om vi var blitt ei jekt…….
Jan Eirik og jeg dro med gummibåten inn i Kirkefjorden og gikk tur ut til Bunessanden på yttersida av Lofoten. En kjempeflott tur. Bildene for tale om den. Ikke alle mennesklige spor er vakre, jeg tenker på all plassten på stranda, da er naturen bedre og lagger vell så fine figurer som noe menneske.
På toppen av bakken ned mot stranda satt en fransk og en tysk ungdom og da jeg begynte å prate med dem sier den ene på litt gebroken engelsk: You are the priest who sails?? Oi, tenkte jeg ryktene når langt…. Men forklaringa kom, han hadde vært hos Kai Linde å jobba og vært med på tirsdagseilaser i Bodø. Han hadde seil med Mås, den andre Bavaria 33 og jeg huska da at jeg hadde hilst på han.
Da vi returnerte hadde Olav begynt i sykkelbransjen, han sto midt i ettersynet av girene på utleiesyklene. Han hadde dessuten fått lånt oss en bil som vi kunne bruke til å kjøre til Moskenes å henta genuaen på ferga. Det snille utlåner var Håkon som opprinnelig kommer fra Helligvær, merkelig : vi hadde prata med broren da vi var innom Helligvær på mandag. Ja, verden er ikke stor og for å sitere Håkons bibelsitat: Herrens veier er uransakelige. Og det er vi glade for. Nå er genuaen på plass og vi har enda til ei ekstra som vi fikk av Håkon. Vi er klar for seilas i morgen.
Må også nevne et herlig måltid på restauranten her, marinert laks til forrett, breiflabb til hovedrett og en nydelig dessert med blant annet multer fra Finmark.

Ingen kommentarer: