tirsdag 22. juni 2010

Seilhelg






Lørdagsværet innbød ikke akkurat til uteaktiviteter. Om morgenen satt jeg og var mest glad jeg ikke måtte ut, men kunne vente å se om regnet gav seg. Men etterhvert forsto jeg jo at det ikke ville gi seg og at jeg bare måtte ut siden jeg hadde lovet å forsvare bystyrets posisjons ære i en rokonkurranse. Jeg skulle ro sammen med Arild Nord(ap) mot Tom Cato Karlsen(frp) og Ole Hjartøy (h). Det var også med lag fra BHK og Glimt og Bodø Havn. Vi ble nr to etter Havnas lag. Så slo vi i hvertfall oposisjonen, glimt og bhk.
Det som skulle vært en folkefest med yrende liv i havna ble en kjølig opplevelse for noen få.... Senere på dagen seilte jeg til Landego for å holde gudstjeneste søndag morgen. Etter gudstjenesten seilte jeg til byen igjen og fikk seile inn i havna til full musikk og kanonader på Skansen som feirte 200 års jubileum. Litt etterpå skulle vi seile mot Kjerringøy på tur med Bodin staben. Da var det like før vi kom i kryss ilden mellom båter som angrep Skansen og de tapre soldatene på Skansen som forsvarte byen vår mot inntrengerne. Det smalt rundt båten og vi var redd for å få en ei kanonkule gjennom seilet..........
Vi fikk en fin tur til Kjerringøy, kryss med bare et ekstra slag for å komme rundt skjærene etter Mistfjorden.
Returen mandagen tok en time mer rein kryss i frisk bris og kuling. Det ble ganske mange slag og mye sjø som stadig stoppa oss. Et par haggelbygger fikk vi også. Men sola var også framme.....
Og Landego så ut som et vulkanutbrudd.
Men motvind er til for seiling.
Før vi kom i havn fikk vi Hæringen (Saltas hundreårige åtring)i syne. Olav som er en av høvedsmenne ombord der og er ivrig deltaker både med velikehold og seiling måtte hilse på. Men jeg vet ikke hva dette gliset betyr? Han ser såre fornøyd ut over "tuperware"livet. Svikter han tradisjonsbåtene?????
Inne i hvavna eller egentlig lenge før kunne vi ikke ungå å se båten som lå til kai: båtlengde: 4xSpleis, mastehøyde 4x spleis. Men det så ikke ut som seilergleden kunne ganges med 4. Tenk å sitte henslegt i en sofa mens en seiler!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ingen kommentarer: