mandag 17. september 2012

Spleis: Klubbmester 2012

Fredagen med Fritz og Ola ombord

Da har jeg seilt egen båt på klubbmesterskapet for første gang og det gikk bra. På klubbmesterskapet seiles det flere seilaser over to dager og av 5 seilaser teller de 4 beste. Fredagen seilte vi en ”langseilas”, dvs vi starta på Langstranda, seilte inn til moloen og så ut forbi Lille Svartoksen til Hausen og så inn til mål ved moloen. Med østlig vind var det et kort krysslegg og så et langt spinnaker legg utover til Hausen og en lang kryss inn igjen.
Jeg stilte med meget sterkt mannskap denne kvelden Ola og Fritz som har egne båter og er flinke seilere. Magnus som seiler fast med meg og Svein Inge som har seilt noen ganger med oss i år og som har seilt masse før.
Even er kommet ombord på lørdagen
Det er aldri helt bra når fordelene med å starte helt nærmest startmerket er så opplagte som de var denne ganga. Da vil alltid noen prøve seg på frekke manøvre som de ikke har rett til. Vi så det med en gang at det ble trøbbel og valgte å gå bak, mens andre kom inn og tvang andre til å vike i frykt for å få dype merker i båten sin. Ikke bra, men bra at de tok konsekvensen av at de hadde gjort noe galt og trakk seg fra den seilasen.
Matpause, Anette til rors. Kanskje var vi vel raus med pausen, for vi kom for sent til starten.
Vi var først i klassen da vi skulle runde ved Hausen. Hausen er et lumsk skjær med stake på. Lumsk fordi et stykke fra staken er det ei grunne som ingen av seilbåtene går over på fjære sjø. Vi kom like bak Vinna som seiler i den andre klassen da vi skulle runde. Vi valgte å gå litt lenger ut enn dem, heldigvis, for det ble et dump og smell da de passerte grunna. De kunne seile videre og var også med neste dag. Men slike dump gjør vondt i båten og vondt i heile en skippers kropp.
Vi holdt greit unna for de andre på kryssen innover igjen og  vant denne første seilasen.
Lørdagen stilte vi med litt mindre rutinert mannskap Fritz var med fortsatt og så kom Anette og Even med. Anette var om bord i Spleis under årets seilkurs og har vært med en gang seinere på en tirsdag. Even var nybegynner. Men de imponerte begge med sin innsats.
Seilasene lørdag er forholdsvis korte pølsebaner. Dvs en starter med kryss til et merke og seiler dernest tilbake og runder startbøyen og seiler tilbake til samme bøye og dernest i mål hvor en starta. Det er tette legg og raske skiftninger. Vinden blåste ganske stabilt og bøyen som var lagt ved Siriskjær kunne brukes på alle fire seilasene.
Hurtigbåten og hurtigruta var veldig hensynfulle og satte kursen foran alle båtene
På de to første seilasene valgte vi å seile bare med spridd genua på første lense legg og så spinnaker på 2. lenselegg. Det passa bra siden det blåste 16-20 knop på akkurat disse leggene mens det begge gangene på 2. lenselegg blåste mindre. Vi vant første seilas og ble nummer to på andre. 3 seilas kom vi litt dårlig ut i starten, fikk ikke med oss startsignalene og følte oss litt ukonsentrerte. Vi heiste spinnaker på første lenselegg og ned takninga var ganske kaotisk og vi tapte flere plasser. Det var som om lufta gikk litt ut av oss. Og vi var bestemt på ikke å seile spinnaker på siste legg. Men så seilte vi oss stadig opp og så måtte Fritz ned å pakke spinnaker og selv om den kom opp litt seint så gav den oss godt trøkk innover.

Og så lærte skipperen seg å lese seilingsbestemmelsene litt bedre! Jeg trodde det bare var tre løp som skulle seiles og vi pakka ned og gjorde oss klar til å gå inn, da så vi plutselig de andre med fulle seil starte på ei ny omgang…..
Og så var vi altså Klubbmestere
Vi kunne ha skylla på at jeg skulle på jobb og be for Karin og Enno som gifta seg tidligere i sommer, men jeg må bare beklage at vi nok hadde hatt tid til siste runda også.
Det var da enda mer overraskende å få meldinga mens jeg var i kirka at vi var blitt klubbmestre. 2 første plasser 1 andre og 1 fjerde, gav oss 8 poeng, likt med Mås (en annen Bavaria 33 cr), men vi hadde to første plasser og de bare en og vi gikk etter reglene da foran.
Takk til mannskapet, dere gjorde en kjempeinnsats. Jeg er vel forplikta på å satse på mesterskapet neste år også nå.