onsdag 26. september 2012

Takk til Vinna


Vi henger på Lucille ut Skagleia

Jeg møtte til tirsdagsseilas uten mannskap denne gangen. Alle de faste hadde engasjert seg i alt mulig annet og jeg så for meg soloseilas med dertil muligheter til å havne i bakre rekke. Men jeg ble reddet av en raus skipper på Vinna, Helge, som delte sitt mannskap med meg og Pål kom om bord.
Det var sagt på YR at kl 18:00 skulle det være 0 vind, men enda en gang tok de feil og vi fikk en flott seilkveld med ganske stabil vind fra Ø/SØ 5-8 kn.
Det ble satt start på Langstranda, denne gang innenfor grønnstaken, så skulle vi runde innerste startbøye ved moloen B, Røssøya S, Lille Svartoksen S og til mål.
Ashiki
Vi kom ut like bak Mås i starten,  men klarte å seile oss litt høyere og forbi dem før vi runda første bøye. Ved runding tok Pål roret og jeg tok meg av gennakeren. Vi var faktisk første båt til å ha den oppe. Utover Skagleia konkurerte vi med Lucille, de andre båtene falt bakover og ved runding Røssøy var Lucille rett foran oss og de andre langt bak. Jeg hadde bare satt et skjøte på gennakeren og jibba med å føre dette med meg rundt. Vi fikk til en fin jibb og holdt Lucille rimelig bra opp til Lille Svartoksen. Der tok vi ned gennakeren og gikk opp på en tett kryss. Det var nok i denne rundinga vi tapte minuttene, samtidig som Lucille seilte litt fortere og høyere enn oss på kryssen inn til mål. Vi hadde 3-4 minutter å gå på, men de kom 7 minutter før oss inn og vant klart. Bra seilt Lucille.

En nydelig kveld
Og for å holde seg til det gode: det var en flott seilas. Vi holdt bra fart i båten hele tida og klarte seilskift og rundinger bra. Og det var en nydelig kveld. Dessverre hadde jeg ikke kamera med denne ganga og heller ikke folk om bord til å fotografere. Men lyset var fantastisk og litt inntrykk får en av de bildene vi tok med telefonene.
Takk til Vinna for lånet av Pål, og takk til Pål for kjempeflott innsats.


Bodø by night
 Alle bildene er tatt av Pål, takk for det og.



Nest siste tirsdagsseilas og vi leder med så mye poeng at ingen kan slå oss i serien.

Ingen kommentarer: