søndag 8. juli 2012

Lofoten 2012

Jeg har seilt i Lofoten mange ganger helt siden første gang i 2000. Ting skjer her og kanskje er Lofoten et av de mest og best turisttilrettelagte stedene i Norge. I år hadde vi med ei som aldri hadde vært i Lofoten og Erik som ikke hadde seilt her på nesten 10 år. Så ble det å besøke de vanlige plassene: Henningsvær, Stamsund, Ballstad, smeden i Sund, Reine, Nusfjord, Æsøy og Nyvågar.
Stamsund var et trist gjensyn, noe skylles kanskje at vi lå der i et overhendig regnvær. Stedet har riktig nok fått ny og bred innseiling og ny flytebrygge. Men strømmen på brygga virka ikke, butikken var blitt mini rimi med svært begrensa utvalg, husane så ustelt ut, brukt butikken som vi pleide å se etter bøker i lukta skittent og ekkelt og var så rota at jeg snudde og gikk ut, det lille krigsmuseet var borte......  Uff, det ble ganske trist og det stedet som har hurtigrute anløp! De skulle ha alle muligheter.
Vel la meg bli ferdig med det negative: smeden i Sund er en artig kar, og museet og det meste fra gammel smeden er videreført. Men de gamle arbeidene til gammelsmeden var borte, arvingene fikk ikke nok for dem av ny smeden, så er de solgt ut bit for bit og spredt for vinden. Det er synd og tok en vesentlig del av musset bort.
Nei la oss komme til Reine. Fjellan og utsikten vil vel alltid bestå. Men i tillegg stelles det og fornyes det. På Sakrisøy fant jeg en nydelig liten fiskebutikk med lokale delikatesser. Det er rett og slett det fineste jeg har sett av slikt. Ekte og ordentlige produkter utstilt på en nydelig og innbydende måte. Anbefales!!!
Nusfjord har også sin natur, mektig. Også er det tilrettelagt og mye liv. Mens vi lå der var det konsert med kor og alpehorn fra Sveits.  Siste havn i Lofoten ble Nyvågar. Og vi fikk med oss  akvariet, galleriet og museet. Flotte steder, men hvorfor har museet gjemt en spennende ting som lirekassa som er med i starten p Hamsuns Landstrykere?
Og seilinga? Den som har tid får alltid seilt. Torsdag seilte vi det meste fra Nusfjord til Nyvågar. Vi så 5-6 andre seilbåter, men ingen med seil. Som avslutning fikk vi en lang lens over Vestfjorden.
Reine i panorama.
Spleis ligger godt fortøyd på Nordskot klar for ny tur til Lofoten, nå med Berit og Jørn Og vi har fått feira Berits sekstiårsdag i Steigen.

mandag 2. juli 2012

Vestfjordseilasen 2012

Det er alltid spennende hva slags vær det blir på Vestfjordseilasen. Det er bare et legg over fjorden og blåser det mot blir det en dag med kryss og blåser den med så blir det en damed lens. Dette året lød varselet på laber bris rett bakfra og mange klargjorde spinnakerne og utstyret dagen før og så for seg et raskt legg over fjorden.
Joda, vi fikk heist spinnaker, men det varte ikke lenge, og den labre brisen så vi bare litt av og til tider abolutt ingenting. Og den snudde seg såpass at vi både kryssa, sløra og lensa i løpet av seilasen. Midt i seilasen hadde de fleste en helt ufrivillig 360 eller lignende fordi en ble liggende med 0 fart og null vind. Mange så nok også på gps og ttg (time to go), og tenkte rekker vi inn til makstida, er det verd å ligge her å drive. Vår ttg viste både 20 og 30 timer og hadde en tid --:--, det betyr at med denne tida og farta kommer du aldri til målet. Så ligger en der, og det er jo fantastisk å ligge sånn å se på rundt 80 båter med 400 mennesker som bare ligger der og driver, at de ikke bare setter på motoren? Så kommer det ei og anna melding E.... har tatt ned seil og går for motor. Jeg regner også etter, 14 nautiske mil igjen og 4 timer til vi må være inne da må vi ha 3,5 knops fart. Det synes nesten umulig når en ligger og strever med å holde 1eller 2. Men så ligger alle konkurentene der og en kan jo ikke gi opp mens de enda seiler.... eller? Og så kommer litt vind, og litt fart, ja det blir 4 knop og håpet er tent. Vi krysser innover, klarer ikke å holde kurs mot målet, men ttg er likevel blitt bare 5 timer, og så dreier vinden litt og vi har kurs på målet. Der dreier den enda litt. Må vi gjøre klar gennaker? Jo, vi heiser gennaker, og farta er blitt 5 knop, men vinden dreier enda mer og vi burde skifte til spinnaker,men bestemmer os|s for å bruke gennakeren som spinnaker i stedet. Jo, så klarer vi det, kommer 40 min før makstida. Men Tora var foran oss i år også. Men var det noen andre også? Vi kjente ikke alle i klassen vår og hadde ikke liste over dem så det ble spennende helt til premieutdelinga om det ble 2. eller 3. plass. Det ble  2.
Ombord på dette årets Vestfjordseilas hadde vi med Erik og Hanna, Erik har seilt Lofoten før, men ikke seilasen, og Hanna hadde sin seilerfaring fra turen opp til Nordskot. Ellers var det igjen det faste mannskapet på Vestfjorden, Berit og Jørn og Fie og Bernt. Og vi kan båten ganske så ut og inn. Vi utfyller hverandre og kan ta opgavene litt om hverandre. Jeg sto stort sett til rors, og Jørn hadde spinnaker/gennaker kjøringa. Vi er et godt team og selv 8 timers seilas går ganske fort unna.
Fantastisk at været ble så bra, igjen kunne vi sitte på torvet i Kabelvåg og spise hvalbiff. Og senere ha hele premieutdelinga der ute. For mange er denne seilasen et av årets seilings høydepunkt. For oss som seiler flere regattaer i sesongen er den kanskje blitt mindre betydnigsfull. BSF har strevd med å få folk i komiteen og det må gis all ros til dem som med forholdsvis kort frist tok på seg arbeidet med årets arrangement. De kan være fornøyd og og og stolt av innsatsen. Men jeg mener det er feil av BSF å legge om turklassene slik at konkuransen er borte. Om jeg seilte turklassen skulle jeg seilt mot båter som kunne hatt LYS-tall inntil 10% høyere enn oss. Det gir ikke konkuranse. Og om jeg bodde et sted uten seilforening ville jeg ikke innløst LYS-brev for denne ene seilasen i året, men gjerne kommet og seilt om konkuranse forholdene ble lagt til rette.
Havrettsbordet Nordskot er en viktig del av Vestfjordseilasen

Det var en god del bak oss

og dessverre en del foran og, selv om bare en av dem er i samme klasse

Og her er det flotte mannskapet
Sik som det nå er blitt ville jeg vudert noe annet den helga..... Og jeg vet at noen i år gjorde det. For å beholde bredden på Vestfjordseilasen bør BSF revurdere denne bestemmelsen og gå tilbake til de bestemmelsene som var før.

tirsdag 26. juni 2012

Seilhelg i nesten sommer






Ole-Tov på bro


Helga bød på fine seilopplevelser. Tur både på fredag kveld og lørdag til Steinsvær, ligge på svai og nytte livet. Bak sprayhooden i ly for nordavinden kan det kjennes som sommer inne i mellom.
Før vi seilte ut fredag traff vi på KNM Skudd med kjentfolk om bord, så ble det besøk i hjemhusan den kvelden.

En fremmed skapning på sjøen, men bygd i Mandal.
Terna er en flott fugl, men ikke lett å fange selv med kamera
Asbjørn og Marthe konfirmanter på Landego
Søndag var det gudstjenesteturne. Starta om morgenen fra byen, men helt uten vind. Godt vi har motor så kom vi oss til Landegode i god tid til konfirmasjonsgudstjenesten. Det var fult kirkehus som feira de to ungdommene. Magnus som er fast mannskap om bord hadde hatt konfirmantene denne vinteren og var med og så organist Per Karlsen. Bygdas folk hadde fått satt opp ny flaggstang til anledningen. Så ble det litt kaffe og kringle med konfirmasjonsfamilien før vi satte kurs for Helligvær.
Varmt og godt på kirkebakken
Litt stil skal det være når en er buden til "Captain's table"
Og nå skulle det seiles. Vi heiste seil like utenfor havna og det var vind og vi seilte med 45-5,5 knop selv om det til tider så ut til være speilblankt og null vind. Det er noe av det finneste jeg vet å seile slike rolige legg, bare nyte at vinden driver oss framover selv om det er ganske stille og ingen bølger.
Kirkekaffe ute på Helligvær
Vi hadde lagt inn god tid for turen og skipperen var nede og laga middag på veien. Og vi la på svai og spiste og hvilte. Før vi gikk til kirka.  Etter gudstjenesten var det kirkekaffe ute i sol og varme.
Hjem igjen gav Nordavinden oss et godt puff som vi utnytta ekstra godt med å heise gennakeren. Det er flott å seile med kilometergodgjørelse i arbeidstida (og enda til spare arbeidsgiveren min for tusener av kroner).

onsdag 20. juni 2012

720, rev, MOB og stakeberøring på seilas.



Et vennligsinnet kystvaktskip som flyttet seg for seilbåtene

Jeg har alltid hatt sansen for Kai Lindes opplegg for Skotpeisen, en seilas for tradisjonsbår seilas foran Vestfjordseilasen. Der får båtene oppgaver i løpet av løpet som må løses. Oppgaver som an en må reve seil, med mer. Det var derfor spennende å sette i gang noe slikt på en av våre egne tirsdagsregattaer. Det gir fokus på at det er mer enn å seile fort som teller når sommeren står for døra.
Dyp konsentrasjon for å holde dem bak
I tirsdagens regatta måtte deltakerne gjøre 720 graders tørninger, reve seil, hente opp fender fra vannet (MOB-øvelse) og ta bort i staken som vi rundet. Alle båtene løste oppgavene sine med entusiasme og til slutt kunne vi seile inn i Paradisbukta og ankre opp alle sammen fortøyd i hverandre.
8 båter deltok og det ble hyggelig lag på svai før vi tok kvelden. På vei inn fikk vi flott gennaker seiling til glede for hele mannskapet.
På svai i "Paradis"
Da vi starta seilasen lå kv Andenes ute på banen og de fikk en flott skue, men antakelig undra de seg over seilinga i Bodø da alle båtene begynte å gjøre sine 720 tørninger. Det kunne se ut som synkronseiling. Skulle gjerne hatt film av dette.
Om bord i Spleis denne kvelden var Anette Rasmussen, Per Torjus, Magnus og Bernt og de gjorde en kjempeflott innsats og vi fikk første plassen.

torsdag 14. juni 2012

Tirsdagsseilas, og vi endte i stilla

Vi gleda oss over å ha lagt alle de andre båtene bak oss og er i godt driv mot siste runding ved grønnstaken ved Langstranda. Første runding av grønnstaken var helt perfekt med nedtaking av spinnaker og sett av seilene til kryss.

Men akk så smertelig, vi ble liggende i stilla rett før målgang, ikke mulig å få fart i båten og der tok de oss alle.

Tora lå sammen med oss, men med 0,01 lavere LYS-tall ble vår 5 sekunders seier likevel til til to plasse bak.

mandag 11. juni 2012

Seile Salten







Jeg har tenkt det mange ganger og kanskje skrevet det også, sannelig er Salten et av de finneste seilingsområdene vi har i Norge. Joda, Lofoten er fint det, Helgeland er også fantastisk, men se på Salten, det har alt.
Hadde med meg gjester i båten denne week-enden som ikke hadde seilt noe særlig og ikke sett Salten. Vi seilte ut til Landego torsdag kveld, gikk tur, så ørn og hare og kunne ha gått til fjells osv…. Seilte neste dag mot Kjerringøy, passerte Landegode fyr, et syn i seg selv. Gikk innenfor Karlsøyvær og  kom midt i en grindhval flokk. Fantastisk opplevelse. Så Kjerringøy, med historia rundt handelsstedet, spiste deilig lunsj på Markensgrøde. Hadde flott seilas over til Steigen og Helnessund. Damene dro lørdag for å se Hamsun senteret og jeg seilte til Nordskot. Hadde tenkt en litt lengre tur, men det var ikke noe å stikke ut i Vestfjorden aleine i frisk bris, så ble det en litt kort seilas. Men Nordskot i frisk nordavind er ikke noe, så da de kom tilbake seilte vi ned igjen til Helnessund og hadde en helt stille sløreseilas gjennom Grøttøyleia og over Leinesfjorden til Helnessund.
Søndagen gikk vi fra Helnessund gikk innenfor Vettøya før vi fikk vind å kunne seile rundt Helløy. Men da var det ikke så mye vind og vi gikk motor gjennom Karlsøyvær. Artig å sikse mellom øyene og se på ørna, nisene og mye mer.
Så gikk vi inn med Kvig og gikk langs Landegode til Sandvika og kom akkurat i tide til å spise middag. Vi lå på svai der sammen med en nederlender i en flott engelsk treseilbåt av ”racertypen”.
Etter middagshvil gikk turen til Bliksvær hvor vi gikk tur og fikk omvisning i Mariakapellet. Nils stilte gjestfritt opp og fortalte. Og så så vi ei jordugle på ganske nært hold. Enda en spennende opplevelse.
Salten har alt å by på og vi fikk vist litt av det til gjestene.

onsdag 6. juni 2012

Vind, sol og 14 båter, topp tirsdag



At yr melder vestlig vind og storm østlig gjør en skeptisk, om disse vindene møtes midt på banen kunne det bli helt stille…… Så får vi glede oss over at storm vant denne ganga og at også de tok feil på styrken. Vi fikk mer vind enn meldt og den holdt hele veien. Da vi samla oss til vafler forsvant vinden og de var helt greit.
Det var gunder start igjen, dvs vi starter med handikap og så er det første båt i mål som vinner. Det var 9 båter i vår klasse og 6 av de starta før oss og to etter. Bak oss kom også de store båtene. Vi starta 11 minutter etter første båt og 1 minutt bak de tre nærmeste.
Spinnakeren er oppe og Magnus styrer den
Noen ligger bak og vil gjerne forbi
Jeg hadde lagt opp dagens løp med start utenfor grønnstaken på Langstranda, det gjorde at vi alle måtte ta et par slag før vi kunne runde startbøye 1 ved moloen om babord. Vi seilte så med fin medvind utover for å runde Røssøy og heiste spinnakeren. Det var absolutt spinnaker føre og de som var foran uten ble lett tatt igjen. Og da vi runda Røssøy var bare to båter foran oss. Ingeborg og Tora. Sofie hadde seilt bedre enn oss på første legg og passert oss før første runding, men vi tok dem igjen ved Røssøy. I det vi seilte forbi Langdragan seilte vi forbi Ingeborg og så var det bare Tora igjen. De hadde seilt bedre enn oss på spinnaker legget, men oppover mot Siriskjær kom vi stadig nærmere dem. De slo kort etter runding mens vi sto på litt lenger for å komme fri dem. Videre seilte de oppover langs Lille Hjertøy mens vi seilte over mot Langstranda. Vi fikk en del motstrøm midt ut på. Og ikke så mye sørøst som jeg hadde håpt på så da vi kom opp mot mål hadde de fremdeles den samme ledelsen på oss. Godt seil Håkon, vi får være fornøyd med andre plassen. Om bord i dag hadde vi et nytt mannskap Skage som er en av de unge jolleseilerne i foreninga. Og så var det Svein Inge, Magnus og meg. Vi var fornøyd med innsatsen og koste oss ute på.
Hadde jeg vist at vinden holdt skulle vi selvfølgelig ha lagt et lengre løp. Men hvordan kan vi forutse slikt når ikke metrologene klarer det?  6 seilaser gjennomført og vi deler en foreløpig første plass med Lucille.
Artig med så mange båter ut på, Havhesten var med for første gang på årets tirsdagsseilaser og Lady Theres var med første gang på lenge. Flott.
Hadde glemt fotografiapparatet på land i dag, men rakk to bilder med telfonen.