Det er alltid spennende hva slags vær det blir på Vestfjordseilasen. Det er bare et legg over fjorden og blåser det mot blir det en dag med kryss og blåser den med så blir det en damed lens. Dette året lød varselet på laber bris rett bakfra og mange klargjorde spinnakerne og utstyret dagen før og så for seg et raskt legg over fjorden.
Joda, vi fikk heist spinnaker, men det varte ikke lenge, og den labre brisen så vi bare litt av og til tider abolutt ingenting. Og den snudde seg såpass at vi både kryssa, sløra og lensa i løpet av seilasen. Midt i seilasen hadde de fleste en helt ufrivillig 360 eller lignende fordi en ble liggende med 0 fart og null vind. Mange så nok også på gps og ttg (time to go), og tenkte rekker vi inn til makstida, er det verd å ligge her å drive. Vår ttg viste både 20 og 30 timer og hadde en tid --:--, det betyr at med denne tida og farta kommer du aldri til målet. Så ligger en der, og det er jo fantastisk å ligge sånn å se på rundt 80 båter med 400 mennesker som bare ligger der og driver, at de ikke bare setter på motoren? Så kommer det ei og anna melding E.... har tatt ned seil og går for motor. Jeg regner også etter, 14 nautiske mil igjen og 4 timer til vi må være inne da må vi ha 3,5 knops fart. Det synes nesten umulig når en ligger og strever med å holde 1eller 2. Men så ligger alle konkurentene der og en kan jo ikke gi opp mens de enda seiler.... eller? Og så kommer litt vind, og litt fart, ja det blir 4 knop og håpet er tent. Vi krysser innover, klarer ikke å holde kurs mot målet, men ttg er likevel blitt bare 5 timer, og så dreier vinden litt og vi har kurs på målet. Der dreier den enda litt. Må vi gjøre klar gennaker? Jo, vi heiser gennaker, og farta er blitt 5 knop, men vinden dreier enda mer og vi burde skifte til spinnaker,men bestemmer os|s for å bruke gennakeren som spinnaker i stedet. Jo, så klarer vi det, kommer 40 min før makstida. Men Tora var foran oss i år også. Men var det noen andre også? Vi kjente ikke alle i klassen vår og hadde ikke liste over dem så det ble spennende helt til premieutdelinga om det ble 2. eller 3. plass. Det ble 2.
Ombord på dette årets Vestfjordseilas hadde vi med Erik og Hanna, Erik har seilt Lofoten før, men ikke seilasen, og Hanna hadde sin seilerfaring fra turen opp til Nordskot. Ellers var det igjen det faste mannskapet på Vestfjorden, Berit og Jørn og Fie og Bernt. Og vi kan båten ganske så ut og inn. Vi utfyller hverandre og kan ta opgavene litt om hverandre. Jeg sto stort sett til rors, og Jørn hadde spinnaker/gennaker kjøringa. Vi er et godt team og selv 8 timers seilas går ganske fort unna.
Fantastisk at været ble så bra, igjen kunne vi sitte på torvet i Kabelvåg og spise hvalbiff. Og senere ha hele premieutdelinga der ute. For mange er denne seilasen et av årets seilings høydepunkt. For oss som seiler flere regattaer i sesongen er den kanskje blitt mindre betydnigsfull. BSF har strevd med å få folk i komiteen og det må gis all ros til dem som med forholdsvis kort frist tok på seg arbeidet med årets arrangement. De kan være fornøyd og og og stolt av innsatsen. Men jeg mener det er feil av BSF å legge om turklassene slik at konkuransen er borte. Om jeg seilte turklassen skulle jeg seilt mot båter som kunne hatt LYS-tall inntil 10% høyere enn oss. Det gir ikke konkuranse. Og om jeg bodde et sted uten seilforening ville jeg ikke innløst LYS-brev for denne ene seilasen i året, men gjerne kommet og seilt om konkuranse forholdene ble lagt til rette.
|
Havrettsbordet Nordskot er en viktig del av Vestfjordseilasen |
|
Det var en god del bak oss |
|
og dessverre en del foran og, selv om bare en av dem er i samme klasse |
|
Og her er det flotte mannskapet |
Sik som det nå er blitt ville jeg vudert noe annet den helga..... Og jeg vet at noen i år gjorde det. For å beholde bredden på Vestfjordseilasen bør BSF revurdere denne bestemmelsen og gå tilbake til de bestemmelsene som var før.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar